Fast fashion, fast industry 4


Mijn nieuwe werk

Mijn eerste werkdagen in de journalistiek zitten erop: ik begon dinsdag als vakredacteur bij Textilia. En hoewel ik natuurlijk nog weinig kan zeggen na drie dagen werken weet ik één ding zeker. De modeindustrie staat geen moment stil.

Bij elke (mode)site die ik nu bezoek realiseer ik me wat een werk daarachter schuil gaat. In elk modenieuwje zie ik nu een artikel. Ik leerde deze week de beginselen van het vak en schreef mijn eerste stukjes voor de website van Textilia. Zo ook één over de houdbaarheid van fast fashion.

Fast fashion? Dat is jargon voor de wegwerpindustrie, zo weet ik inmiddels. Ketens als Primark, H&M en Zara, die elke week een nieuwe collectie lijken te ontwerpen voor nog geen paar tientjes per item. Kledingstukken die je draagt omdat ze nú ‘in’ zijn, en over een paar maanden al niet meer draagt (of kapot zijn). Een uitkomst tijdens de economische crisis om er voor weinig geld altijd hip bij te lopen, of een rollercoaster voor fashionvictims die ook niet altijd goed is voor mens en mileu?

Het antwoord daarop laat ik aan de winnaars van de Inretail award over. Wat ik wel zeker weet is dat de hele modeindustrie an sich helemaal een sneltrein is. Ik ben er net op gesprongen, maar hij raast door. Plannen kun je amper, want je weet nooit waar de trein de volgende dag weer belandt. En komt er plots iets op het spoor, dan zul je daar direct mee moeten dealen.

Dit betekent niets negatiefs; integendeel. Mijn nieuwe baan is gevarieerd, nooit saai, en inhoudelijk erg leuk. Zo schrijf ik niet (alleen) over de nieuwe trends van deze winter, maar ook over welke businessmodellen bij retailers leiden tot succes, welke grote moderechtszaak deze week is begonnen, en wat Louboutin kan beginnen tegen de campagne van Vrouwen Tegen Islam.

Mijn ‘gebied’ beslaat min of meer alles wat met ‘online’ en ‘ondernemen’ binnen de modeindustrie te maken heeft. Dit alles gericht op de modeondernemer. Fast industry? Ik ren graag mee!

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne mede-eigenaar van PR-bureau Snappr en schreef zij het boek Work Hard Travel Harder. Ook een Vrije Meid worden? Suzanne is in te huren als Vrije Mentor! Lees meer over haar Vrije Meid 1:1 Traject op SuzannevanDuijn.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 gedachten over “Fast fashion, fast industry

  • Anne

    Heerlijk artikel! En hoe leuk om je te verwelkomen in de hectische modewereld:) NIets is minder waar als het op houdbaarheid en plannen aankomt. Mode is een raar fenomeen, maar tegelijkertijd ook nooit hetzelfde en biedt altijd uitdaging. Leuk om je zo passievol bezig te zien! En superleuk natuurlijk dat we ons in dezelfde branche begeven. Ik voel een meeting aankomen binnenkort!;) Liefs Anne

  • Stacey

    Wat een super leuk artikel en wat een leuke nieuwe baan zeg! Ik heb al een aantal van je artikelen gelezen van de week en dat blijf ik zeker doen. Heel veel succes en geluk in je nieuwe functie.