Nieuw-Zeeland in drie weken: dit was mijn route 1

De oplettende Instagrammer heeft gezien: ik ga weer naar Nieuw-Zeeland! Hoogste tijd dus om mijn route van afgelopen januari te delen, want voor je het weet is mijn volgende bezoek al daar…

Voor wie het gemist heeft: vriendin L. emigreert deze week naar Nieuw-Zeeland. En omdat ik haar natuurlijk erg ga missen, heb ik maar vast mijn eerste bezoekje gepland. Eind februari vlieg ik weer naar de andere kant van de wereld, om een paar weken bij L. te logeren. Uiteraard wil ik ook nog wat van het land zien, want hoewel ik begin 2015 al in Nieuw-Zeeland was, valt er natuurlijk nog heel wat te ontdekken! Maar voor ik vooruitblik op wat komen gaat, deel ik vandaag nog even mijn route van mijn eerste bezoek aan Nieuw-Zeeland.

Onze totale route

Op 9 januari 2015 vloog ik – na drie maanden Australië – weg uit Perth. Zeven uur(!) later kwam ik aan in Auckland. Twee dagen later zou ik eindelijk mijn vriend weer zien, om samen drie weken te gaan rondreizen in Nieuw-Zeeland. Ik had van tevoren een huurauto geboekt, en terwijl ik nog ruim een dag alleen in Auckland was, plande ik met behulp van de Lonely Planet en Booking.com onze trip. Lees hier meer over het plannen van een roadtrip door Nieuw-Zeeland. Voor het inhoudelijke verhaal over onze route: lees door!

Auckland

Het beginpunt van onze reis, en ook van de meeste mensen die door Nieuw-Zeeland gaan reizen: Auckland. Hoewel Wellington officieel de hoofdstad is, is Auckland dat in de praktijk. Circa één op de vier Kiwi’s woont in Auckland. Het is met ongeveer een miljoen inwoners de grootste stad van Nieuw-Zeeland, en vanaf het eerste moment dat ik er ben, voelt het goed. Na Darwin, Alice Springs en Perth, ben ik best onder de indruk. Auckland heeft een echt stads-gevoel. Een soort Vancouver, maar dan een kleiner centrum met minder hoogbouw.

Ik verblijf de eerste nacht in een hostel, Brown Kiwi, in Ponsonby. Hier kom ik er meteen achter hoeveel heuvels Auckland heeft. Ik ben kapot als ik – na mijn vlucht, overstap en nog een vlucht, en drie uur tijdverschil – aan kom in Brown Kiwi. Gelukkig word ik ontvangen met een barbecue, en heb meteen het backpackers-sfeertje te pakken. Een leuk, gezellig en persoonlijk hostel in een gezellige buurt, vlakbij het ‘echte’ centrum én naast Ponsonby Road, de culinaire straat van Auckland.

Boegbeeld van Auckland
Auckland vanaf Mount Eden

Op 12 januari haast ik me ’s morgens naar het vliegveld, want om 10:00 uur land daar eindelijk mijn vriendje. Het is super raar en tegelijkertijd zo vertrouwd om elkaar na drie maanden weer ‘in het echt’ te zien. Samen gaan we naar het hotel dat ik geboekt heb, Astoria Off Queen. Een prima hotel, maar dat mag ook wel. Het is voor het eerst sinds lange tijd dat ik weer +/- 60 euro voor een hotelkamer betaal. In de twee dagen die we samen in Auckland doorbrengen, nemen we de boot naar Devonport, wandelen we door de stad, en genieten we van het uitzicht vanaf Mount Eden.

Hobbiton

Met onze huurauto verlaten we Auckland en rijden we naar Matamata. Dit is hét dorpje waar The Shire is gebouwd, en waar zowel LOTR als The Hobbit is opgenomen. Hier moeten we natuurlijk even stoppen. We overnachten is een meer dan prima motel, Tower Road Motel, waar alles er netjes uitziet en het personeel supervriendelijk is. De tour door The Shire is duur en druk, maar zeker de moeite waard. Hoe vaak ben je in Nieuw-Zeeland? En hoe vet is deze set? Alles is prachtig en je krijgt veel en enthousiaste uitleg van de medewerkers van het park.

Net echt! (Oh wacht, het is echt)

Tongariro

Volgende bestemming is Tongariro, of eigenlijk Tokaanu, een plaatsje nabij het prachtige Tongariro National Park. In Tokaanu hebben we een cheap ass motel, maar je moet wat hè? We eten fast food en staan de volgende ochtend vroeg op voor één van de mooiste wandelingen van ons leven: de Tongariro Crossing, een wandeling over het vulkaanlandschap van het Tongariro National Park. Het is meer dan 20 kilometer lopen en we doen daar zes uur over (en dat is nog snel ook). Het is pittig, maar werkelijk prachtig. Wie naar Nieuw-Zeeland gaat móet deze tocht gemaakt hebben!

Hier doe je het voor!

Wanganui

Een redelijk onbekend stadje, maar een mooie stop tussen Tongariro en Wellington. Wanganui ligt aan de Wanganui River (waar je nabij Tongariro mooi op kunt kayakken!), die uitmondt in zee. Wij maakten een fietstochtje naar het strand met de gratis fietsen van ons hostel Tamara Lodge. Een heel gezellig hostel trouwens met een heerlijke tuin. Ook het pand is prachtig, helemaal in oude stijl net als de rest van het centrum van Wanganui. Je vindt er veel Art Deco-stijl gebouwen. Voor de ultieme Art Deco-experience verwijs ik je trouwens door naar Napier, aan de oostkust!

Wanganui aan de Wanganui River
Prachtige westkust tussen Wanganui en Wellington (nabij Paekakariki)

Wellington

Hoewel ik Auckland al geweldig vond, had ik van veel mensen gehoord dat Wellington de leukste stad van Nieuw-Zeeland is. De verwachtingen waren dus hoog, en werden voldaan! Wellie barst van de hippe koffiebarretjes, gezellige restaurantjes, indrukwekkende ligging aan zee en prachtige uitzichten vanaf de berg waarop Wellington deels gebouwd is. The cutest little capital wordt Wellington ook wel genoemd, en dat snap ik volledig. Het is officieel de hoofdstad, maar veel kleiner dan Auckland. Toch hangt er een klein stadssfeertje. Het is modern én je pakt er zo de boot naar het Zuidereiland (inclusief prachtige oversteek). Een paar snelle tips voor Wellington: pak het bekende treintje naar boven voor een spectaculair uitzicht, eet de échte Beef Wellington, haal fush and chups bij de Mt Vic Chippery, drink veel flat whites (of long blacks), bezoek het Te Papa museum, en logeer bij The Set Up On Manners, serviced appartments die je het gevoel geven dat je een local bent (zonder de hoofdprijs te betalen).

Het bekendste uitzicht van Wellington
De prachtige ferrytocht van het Noordereiland naar het Zuidereiland

Lees hier meer over de hotspots van het Noordereiland.

Marlborough

Vanaf Picton, de plaats waar de ferry aankomt bij het Zuidereiland, rijd je in een uur naar Blenheim, dé uitvalsbasis voor wie wijn wilt proeven in Marlboro, de bekendste wijnstreek van Nieuw-Zeeland. Omdat hotels hier best prijzig waren (welkom in Oceanië), kozen we voor een Airbnb. Ik heb overigens voor elke plaats gekeken wat voordeliger was: een hotelletje of een Airbnb. In Blenheim was Airbnb een goede optie. Niet alleen betaalden we minder dan voor een hotel, ook was ‘ons’ huis huge, en kregen we tons of tips van onze gastheer. En zelfgebakken muffins. Russell en Lynne hebben een gehandicapte zoon, die voorheen in het aangebouwde huis woonde. Daarom zijn alle kamers zo ruim opgezet. En daarom zijn Russell en Lynne zo enorm zorgzaam denk ik. Enfin, Russell raadde ons een wijntour aan bij Na Clachan. Dit bleek een prima keuze: voor 65 dollar werden we om 13:00 uur opgehaald bij ons huis, om vervolgens langs zes wijnhuizen te gaan, ruim 30 verschillende wijnen te proeven, en uitleg te krijgen over de business. Om 17:00 uur konden we geen wijn meer zien (of proeven) en werden we weer thuis afgezet. Je begrijpt dat we die avond een pizza’tje in de oven hebben gegooid en op de bank hebben gehangen 😉

Abel Tasman/Golden Bay

Een tropisch paradijs op het Zuidereiland! Geen wonder dat de Nederlandse ontdekkingsreiziger dit natuurgebied zijn naam wilde geven. In het Abel Tasman National Park kun je prachtige boot- en wandeltochten. Wij zaten technisch gezien bij Golden Bay, en huurden daar een kayak. Ook hier overnachtten we weer in een Airbnb: een schattig huisje in de tuin van een Duits-Japans echtpaar. Yuriko en Michael ontmoetten elkaar tijdens reizen, en wonen nu alweer een tijd samen in Nieuw-Zeeland, op een prachtig en rustig plekje waar ze bijna helemaal zelfvoorzienend zijn. De kippen en groententuin werkten aanstekelijk. We wilden amper nog weg!

Onze Airbnb in Takaka
Golden Bay
Het helderste meer dat ik ooit heb gezien!

Punakaiki

Op aanraden van vriend D. werd Punakaiki onze volgende stop. Dit miniplaatsje aan de ruige westkust van het Zuidereiland is niet meer dan een prachtig, budget resort nabij het strand. Maar wat een schoonheid, wildernis en rust! De hutjes van het Te Nikau Retreat zijn super romantisch, met veel hout en omringd door bos. Je hebt het gevoel dat je de enige bent hier, maar wie goed kijkt kan toch echt nog wat andere hutjes ontdekken. Veel is er in Punakaiki niet te doen, maar het strand (vijf minuten lopen vanaf het resort), is indrukwekkend. De golfen zijn enorm en een uurtjes naar de zee staren is hier dan ook geen straf. Ook de pancake rocks zijn een must-see!

Pancake rocks
De ruige kust bij Punakaiki

Franz Josef

Het meest zuidelijke punt van onze rondreis is Franz Josef. Mensen komen hier naartoe voor de gletsjers, die vanaf de grond te bekijken zijn. Helaas smelt het ijs als sneeuw voor de zon, dus ga snel nu het nog kon. Tegenwoordig kun je alleen nog de gletsjer op per helikopter, maar dat bleek helaas een paar honderd dollar te kosten. Maar om nou alleen de glestjer van een afstandje te bekijken vonden we ook wat zonde. We waren er nou toch. Daarom besloten we een helikoptervlucht boven de gletsjer te maken, zonder landing en tour op de gletjser. Dit kostte 95 dollar (vanaf de Fox Gletsjer) en was zeker de moeite waard. Pas in de helikopter realiseerden we ons hoe groot die glestjers wel niet zijn (ijsschotsen van tientallen meters hoog!), zeker toen er een andere helikopter langs vloog. Dan blijk je opeens een klein stipje in het landschap te zijn. Ongelofelijk bijzonder! N.B. het hostel was niet om over naar huis te schrijven…

Vanuit de heli
Vanaf de grond

Christchurch

Tja, en toen was het moment alweer daar dat we in onze laatste bestemming aankwamen: Christchurch. Ik kende Christchurch alleen uit het nieuws: een paar jaar geleden zijn er in korte tijd meerdere aardbevingen geweest, waarbij veel doden zijn gevallen en een groot deel van de stad is verwoest. Christchurch is – nog steeds – dan ook één grote bouwput, waardoor de sfeer er wat triest is. De bekende kerk in het centrum is één grote ruïne. Wel is Christchurch, misschien juist doordat het er een bouwput is, een echte start-upstad. Hippe koffietentjes vind je er genoeg! Buiten het centrum van Christchurch is niet veel te beleven. De wijk waar wij verbleven was één en al vergane glorie (als er ooit glorie was). Rij je nog verder de stad uit, dan kom je echter weer prachtige natuur tegen, zoals bij Lyttleton. In Christchurch leveren we onze huurauto in en vliegen in twee uurtjes terug naar Auckland.

Lees hier meer over hotspots op het Zuidereiland

Ik hoop dat je wat aan deze route hebt gehad, en je geinspireerd bent voor jouw volgende trip naar Nieuw-Zeeland. Helaas hebben we niet alles van het prachtige land kunnen zien, maar gelukkig komen we er snel weer terug. In 2016 gaan mijn vriend en ik vriendin L. en haar vriend D. bezoeken, die in Wellington wonen. Vanuit daar willen we zeker naar Queenstown vliegen om het zuiden van het Zuidereiland te ontdekken. Save the best for last, zullen we maar zeggen. Uiteraard lezen jullie tegen die tijd mijn avonturen op de blog.

Heb jij nog Nieuw-Zeeland tips? Waar ben jij geweest?

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne mede-eigenaar van PR-bureau Snappr en schreef zij het boek Work Hard Travel Harder. Ook een Vrije Meid worden? Suzanne is in te huren als Vrije Mentor! Lees meer over haar Vrije Meid 1:1 Traject op SuzannevanDuijn.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een gedachte over “Nieuw-Zeeland in drie weken: dit was mijn route