Wat PR-mensen moeten weten over bloggers (en journalisten) 4


Bloggen blijkt een onbegrepen wereld

PR-mensen worden door bloggers en journalisten gewantrouwd. ‘Wat willen ze me aansmeren?’ of ‘Hebben ze mijn naam/die kop/mijn blog weer fout geschreven!?’ zijn opmerkingen die je niet zelden op Twitter voorbij ziet komen. Om dat te voorkomen, lezen PR-mensen deze blog.

Vorige week schreef ik het artikel ‘Wat bloggers en journalisten van PR-mensen moeten weten over PR‘. Ik was blij te zien dat het goed werd gelezen. Blijkbaar had ik mij de ‘strijd’ tussen de groepen niet verbeeld. Zowel bloggers en PR-mensen reageerden enthousiast. Daarom leek het mij leuk het deze week om te draaien. Wat PR-mensen moeten weten over bloggers (en journalisten). Want ook vice versa is er nog steeds wat onbegrip.

1. Say my name!

Frustratie nummer één lijkt toch wel de aanhef van een persbericht ‘Hoi, …’, ‘Beste blogger’, of nog erger: ‘Beste beautyblogger’ (vooral als je geen beautyblogger bent), lijkt killing. Bloggers voelen zich hiermee niet gewaardeerd, niet persoonlijk aangesproken en zullen dus niet snel reageren op het persbericht. Of nog met die PR-mensen willen werken… Ja, het is een trots volkje die bloggers 😉

2. En doe dat goed

In navolging van punt 1: als je er dan wel voor kiest om de blogger persoonlijk aan te spreken (of een CMR-systeem hebt dat dat kan), schrijf dan alsjeblieft de naam goed. Klassieke fout (in alle branches trouwens), maar helaas komt-ie nog vaak genoeg voor. Susanne, Suzanna, Suzanne Duijn, van Duin, ik heb ze allemaal al eens voorbij zien komen… Niet leuk.

3. Verdiep je in de blog

Dit lijkt mij logisch als je als PR-bureau met een blogger wilt gaan werken, maar ook hier gaat het nog al eens fout. Ik kreeg wel eens een mailtje van een PR-bureau waarin werd gevraagd of ik het leuk vond om over een nieuw hotel te bloggen. Ik zei ja. Het PR-bureau reageerde met ‘Oké, en voor welke blog?’ Voor zover ik weet heb ik toch echt maar één blog… En als ze Travelvalley.nl of Rondreis.nl bedoelde, had ze dat beter direct kunnen vragen. Scheelt nogal wat bezoekers.

4. Verdiep je nog beter in de blog

Maar dat is zeker nog niet alles. Sommige PR-bureaus (of hun klanten…) lijken alles voor het bereik en de bekendheid van de blogger te doen. Waar de blog daadwerkelijk over gaat, weten ze soms niet eens. Tegenwoordig hebben veel bloggers een niche, dus kies specifiek. Dat betekent misschien een kleinere doelgroep, maar wel een heel relevante.

5. Vraag naar bereik, verwachtingen, sterke punten

Het is als PR-bureau helemaal niet raar om de blogger te vragen wat je precies kunt verwachten van zo’n samenwerking. Wat kan de blogger voor jou betekenen? Waar is deze blogger goed in? Welke ideeën heeft de blogger? Wat levert het uiteindelijk op? Ik heb zelden met een PR-bureau gewerkt die na de publicatie vroeg hoe vaak de blog was gelezen. Misschien gaat het ze alleen op de publicatie? Of om de doorkliks, die hun klant kan zien? 

6. Kijk vérder dan bereik

Om bereik vragen is verstandig. Zo weten PR-bureaus wat ze kunnen verwachten en waar ze mee in zee gaan. Helaas zijn er echter veel bureaus die nog steeds afhaken als ik zeg dat ik maar 5.000 bezoekers per maand trek. Terwijl ik misschien wel populair ben op Twitter. Of een specifieke doelgroep heb. Andersom kan het ook misleidend zijn. Een blog met véél bezoekers, maar een super karige Facebook-community bijvoorbeeld. Of die beginnende bloggers met enorme Instagram-accounts. Check de volgers eens of het ‘echte mensen’ zijn. Hoe hoog is de engagement?

7. Gratis publiciteit geven betaalt de huur niet 

Last but not least: wij bloggers proberen ook ons geld te verdienen. Voor velen begon de blog als hobby, maar vroeg of laat is het toch leuk wat te verdienen met die hobby, waar zoveel tijd in zit. Maar wil je van je hobby je werk kunnen maken, dan moet je wel een verdienmodel hebben. En daar werken PR-bureaus helaas niet vaak aan mee. Niet gek, PR is van ‘nature’ een free publicity-generator. Maar ook journalisten en grote media plaatsen steeds vaker alleen sponsored content. Dus nee, we gaan jouw wimperverlenging niet gratis testen en daarover bloggen. Dat deed ik in het begin zeker, maar de tijd van alles gratis doen is na zesenhalf jaar bloggen toch nu wel een beetje voorbij…

8. Persreisjes zijn niet één grote vakantie 

Ook persreisjes blijven lastig. Veel bloggers hebben nog een gewone baan, en moeten dus vrij nemen van hun ene werk om te werken (want dat is het) voor de andere (onbetaalde). Ondernemende bloggers kunnen die dag geen opdrachtgevers blij maken en dus geen geld verdienen. Zo’n reisje is leuk natuurlijk, maar het betaalt de huur niet…

Wat zou jij als bloggers een PR-bureau graag duidelijk willen maken?

Dank Camiel en Sandra voor de input! 

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne mede-eigenaar van PR-bureau Snappr en schreef zij het boek Work Hard Travel Harder. Ook een Vrije Meid worden? Suzanne is in te huren als Vrije Mentor! Lees meer over haar Vrije Meid 1:1 Traject op SuzannevanDuijn.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 gedachten over “Wat PR-mensen moeten weten over bloggers (en journalisten)