Een jaar terug in Nederland!

Toeristje spelen in eigen land

Alweer (ruim) een jaar geleden kwam ik terug van mijn Australië-trip. Sindsdien leerde ik zeventien plekken kennen in mijn eigen land.

Een jaar geleden was ik net terug van vijf maanden reizen door Australië. Ik wist dat ik weer even aan de bak zou moeten, zowel om ‘carrière te maken’ als om mijn spaarrekening weer een beetje aan te vullen. Een reis zat er voorlopig even niet aan. Daarom besloot ik mijn heil dichter bij huis te zoeken, en zoveel mogelijk weekendjes weg te gaan. Zo had ik niet alleen tóch wekelijks een vakantiegevoel, maar zag ik ook meer van mijn eigen land dan ooit tevoren. Hier kwam ik afgelopen jaar allemaal.

Utrecht

Hier woon ik sinds maart 2014, maar omdat ik in oktober 2014 op reis ging, kende ik mijn eigen stad eigenlijk nog helemaal niet zo goed toen ik terugkwam. Dat is nu wel anders.

Ken jij SOIA al?

Groningen

Mijn tweede weekend in Nederland, en meteen een weekend weg met vriendinnen. We deden niet veel anders dan slap ouwehoeren en naar de kroeg gaan, maar gelukkig schreef ik eerder al een blogje over deze stad.

Martini-toren in Groningen

Zaanse Schans

Mijn eerste tripje #toeristineigenland ging naar de Zaanse Schans. Dit vond ik één van de leukste uitjes in eigen land die ik dit jaar heb gemaakt!

Openluchtmuseum De Zaanse Schans

Keukenhof

Ik kwam precies op tijd terug, want niet veel later stonden de tulpen van de Keukenhof in bloei! Ik was nog nooit bij de Keukenhof geweest en stond versteld. Al bleek scooteren door de tulpenvelden nabij Noordwijk leuker.

Op en top Keukenhof

Alkmaar

In Alkmaar bezocht ik de kaasmarkt. Dit was heel erg druk. Alkmaar deed me denken aan een soort Haarlem. Voortaan ga ik dus weer naar Haarlem 😉 Of Gouda!

Lekker Hollands 😉

Noordwijk

Voor ons vijfjarigjubileum gingen mijn vriend en ik samen naar Noordwijk. We huurden een scooter, reden langs de duinen en door de tulpenvelden, aten heerlijk en sliepen in Huis ter Duin. Heerlijk weekend, heerlijke plek!

De bloemenvelden vlakbij Noordwijk (Lisse)

Rotterdam

Rotterdam is cool, ook volgens Lonely Planet. Ik was er vorig jaar lente en kwam er later nog veel vaker voor werk. Ik vind Rotterdam echt heel leuk en hoop er snel eens een heel weekend heen te gaan.

Dit uitzicht verveelt nooit lijkt mij

Zeeland

Ook wel eens lekker om een weekend weg te gaan en daar niet over te bloggen. Scheelt een hoop foto’s maken en tijd achteraf. Een klein tipje van de sluier: ik sliep in dit hotel via Hotelaanbiedingen.nl.

Prachtig zeeland

Maastricht

Maar liefst drie keer ging ik afgelopen jaar naar Maastricht. Dat is vaker dan ik er daarvoor was geweest, maar het is dan ook één van de leukste steden van Nederland, zo weet ik nu. Ik sliep bij het nieuwe Kaboom Hotel en Hotel Be 41, en ontdekte ook deze andere hotspots.

Scheveningen

Met mijn moeder ging ik een weekendje naar Scheveningen. Uiteraard pakten we een musical, maar ook deden we iets nieuws: yoga op het strand! Heel fijn 🙂

Think happy thoughts

Almelo

In Almelo liep ik de StrongSisterRun en sliep ik in een wel heel bijzonder hotel: het Huis van Bewaring. Helaas liep ik een blessure op aan mijn knie, maar ik denk nog met veel plezier aan dit weekend terug.

Hotel Huis van Bewaring in Almelo

Amsterdam

Amsterdam ken ik natuurlijk maar al te goed: ik woonde er zes jaar. Maar zoals dat gaat met grote steden, is het verloop qua horeca groot. Dat ene hippe tentje kan een jaar later vervangen zijn door dat andere hippe tentje. Ik moet dus mijn best doen om bij te blijven! Gelukkig sliep ik eind 2015 in de nieuwe appartementen van YAYS en ook nog in business/reizigershotel Qbic. En begin 2016 mocht ik slapen in CityHub, het ho(s)tel voor moderne reizigers.

Giethoorn

Bootje varen in Giethoorn tussen de Chinezen! Wat was dat leuk! Giethoorn is prachtig, maar de natuur er omheen nog veel mooier. En wat hadden we heerlijk weer en een geweldige boot! Het Regiomagazine WaterReijk vond mijn blog zo leuk dat ze vroegen of-ie mocht worden gebruikt in het regiomagazine 2016. Uiteraard!

Trotse Giethoorn-ambassadeur

Veluwe

Ook hier wilde ik graag naartoe: de Veluwe. En dan natuurlijk fietsen! En zo geschiedde: met vriendin R. sliep ik een nachtje in een prima hotelletje, we aten en dronken lekker, en genoten van de natuur van de Veluwe.

Volendam

Deze foto kan natuurlijk niet ontbreken in mijn Nederland-lijstje. Ik reisde ervoor naar Volendam en maakte er meteen een leuk middagje van. Eten bij de Spaander, biertje op de dijk, dat werk.

De foto die je wist dat zou komen…

Terschelling

In november ging ik – voor het eerst sinds ik weer werkte – een week op vakantie. Echt vakantie, dus geen persreis of weekend weg. Samen met mijn moeder en broers zat ik een week in een heerlijk huisje op Terschelling. Uiteraard blogde en vlogde ik wel gewoon.

Prachtig Terschelling

Zandvoort

Voor vriendin L. weer op reis ging, gingen we samen nog een keer naar Zandvoort. L. was nog niet op het strand geweest sinds Australië, en wilde graag even kijken hoe het er in Nederland ook alwer uitzag. Dat viel tegen 😉 Al hadden we wel (heel koud weer, harde wind en) een zonnetje.

Zandvoort de gekste!

Conclusie

Nederland is leuk. Nederland is gevarieerd. En het is dichtbij. Het is supermakkelijk om gewoon ergens een dagje of nachtje heen te gaan. En dat hoeft echt niet altijd veel te kosten. Mijn Nederland-favorieten van dit jaar waren:

• Echt Nederlands: De Zaanse Schans en bloemenvelden (met de scooter)
  • Zeeland, Terschelling en De Veluwe voor de natuur en de rust
  • Maastricht, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht… I love our cities!
  • Huis van Bewaring voor het vetste hotel
  • Volendam en Giethoorn als gezelligste YOLO-uitjes

Bij de Zaanse Schans

Nederland is ook verslavend. Ik wil nu opeens allemaal plekken gaan ontdekken in eigen land! Hier mijn Nederland-bucketlist:

• Schaatsen op de grachten
  • ‘Citytrip’ Arnhem
  • ‘Citytrip’ Nijmegen
  • ‘Citytrip’ Deventer
  • Weekend Haarlem + Kennemerland
  • Wijk aan Zee (en dan een cursus surfen!)
  • Naar het Bloggershuis in Den Haag

Groetjes vanuit Nieuw-Zeeland trouwens 😉

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne mede-eigenaar van PR-bureau Snappr en schreef zij het boek Work Hard Travel Harder. Ook een Vrije Meid worden? Suzanne is in te huren als Vrije Mentor! Lees meer over haar Vrije Meid 1:1 Traject op SuzannevanDuijn.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *