5x Waarom visitekaartjes nog wél van deze tijd zijn


Mijn visitekaartjes (via Webprint.nl)

Visitekaartjes ouderwets? Echt niet! Als digital native verkies ik online vaak boven offline, maar mijn visitekaartjes gaan de deur niet uit, en wel hierom.

Tijdens mijn eerste baan had ik geen visitekaartjes. Ik kwam het kantoor toch amper uit, en als ik dat deed had ik een afspraak in de rechtbank. Niet echt een event om te netwerken en met kaartjes te strooien. Bij Textilia kreeg ik mijn eerste visitekaartjes en merkte toen al snel hoe handig die eigenlijk waren. Ik heb heel wat kaartjes uitgewisseld op alle evenementen, winkelopeningen en interviews die ik dat jaar had.

Inmiddels ben ik heel wat banen verder, maar nog steeds ‘doe’ ik aan visitekaartjes. Ik bestelde ze eind vorig jaar voor het eerst zelf voor mijn eigen eenmanszaak SuusjeHQ! Eén van de reacties die ik vervolgens van vriendinnen op deze blog kreeg, was ‘zo, wel ouderwets hoor, visitekaartjes!’. Dat zette me aan het denken. Zijn kaartjes niet meer van deze tijd? En wat is dan het alternatief? De conclusie: visitekaartjes zijn nog steeds anno nu. Ik geef je vijf redenen.

1. Het perfecte (weder)gebaar tijdens een eerste ontmoeting

Stel, je komt binnen op een event en stapt een tikje ongemakkelijk op een groepje mensen af. Je weet niet helemaal hoe je een gesprek moet aanknopen. Dan zeg je: “Hi, ik ben Suzanne, travel- en businessblogger!” terwijl je je kaartje aanreikt. Of je komt een kamer binnen voor een interview en je tafelgenoot schuift zijn of haar visitekaartje naar je toe en begint zich voor te stellen. Dan is het wel zo fijn if you can return the favor.

Visitekaartjes van mijn blog

2. De ideale manier om mensen jouw naam en bedrijf te laten onthouden

Stel, je komt binnen op een event en stapt een tikje ongemakkelijk op een groepje mensen af. De anderen kijken je vragend aan en zoeken naar een badge boven je borsten. Awkward! Snel zeg je: “Hoi, ik ben Suzanne van Artikel 2.55.” Ze reageren met: “Hoe? Artikel watte?” Glimlachend trek je een visitekaartje uit je tas.

De aankondiging van SuusjeHQ

3. De ideale manier om onverstaanbare namen te onthouden

Stel, je komt binnen op een event en stapt een tikje ongemakkelijk op een groepje mensen af. Je zegt: “Hi, ik ben Suzanne, wie zijn jullie?” Grote kans dat ze dan zeggen: “Ik ben *onverstaanbare naam* van *onbekend bedrijf*. Kijk, dat onthoud ik dus nooit! Terwijl diegene – zo blijkt later in het gesprek – een interessant persoon blijkt te zijn bij een onderneming waar jij wel wat contacten kan gebruiken. Maar wat was de naam ook alweer? Tja, blij als je dan een visitekaartje hebt!

Al ruim drie maanden volledig zelfstandig(e)!

4. De fysieke back-up om achter de hand te hebben

Oké, stel nu dat je gesprekspartner geen kaartje naar je toeschuift, je niet bang bent dat mensen je niet onthouden, en je ook geen onverstaanbare namen hebt gehoord. Dan nog is het handig om iemands naam, functie, bedrijf en contactgegevens op papier te hebben. Just in case. Zelfs als je iemand na de ontmoeting nog op LinkedIn kunt terugvinden, staan daar lang niet altijd het (up to date) e-mailadres en telefoonnummer bij! En misschien wíl je diegene niet meteen überblij op LinkedIn toevoegen na die ene ontmoeting, maar bouw je liever eerst een ‘band’ op? En wat nou als het internet eens uitvalt of je gesprekspartner je nog niet heeft geaccepteerd op LinkedIn..?

Jep, daar zijn ze weer!

5. Dé manier om te laten zien wie je bent

Visitekaartjes ouderwets? Van die saaie kaartjes uit het jaar nul wel ja! Maar dat geldt overigens ook voor cv’s en andere documenten. Alles met een ouderwetse lay-out, achterhaald lettertype en stoffige uitstraling kán niet meer! Een modern visitekaartje daarentegen is dé manier om te laten zien dat jij het jaar nul achter je hebt gelaten. Dat je snapt hoe een beetje look and feel anno 2016 eruit ziet. Bovendien zegt de stijl van je visitekaartje ook veel over jouw als persoon en je bedrijf. Met mijn visitekaartjes wil ik bijvoorbeeld zeggen: ik ben professioneel genoeg voor een mooi, strak logo en ik houd graag overzicht. Tot slot hoef je natuurlijk helemaal niet af te wachten tot je met iemand in gesprek komt en je kaartje kunt geven. Mooie kaartjes vrágen erom rond geslingerd te worden op tafels bij events! 😉 Niet zoeken maar gevonden worden!

Wat vind jij: zijn visitekaartjes ouderwets? En is LinkedIn dé vervanging? Laat mij vooral weten of jij nog kaartjes gebruikt, waarom en hoe jij je kaartjes er modern uit laat zien. Al op mijn Twitter-poll gestemd?

Poll: ‘Visitekaartjes zijn niet meer van deze tijd’ #business

— Suzanne van Duijn (@SuusjeQ) April 23, 2016

N.B. Ik schreef dit artikel in samenwerking met Webprint.nl. Over het onderwerp van het artikel hebben we samen gebrainstormd. De uitvoering heb ik geheel onafhankelijk gedaan.

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne mede-eigenaar van PR-bureau Snappr en schreef zij het boek Work Hard Travel Harder. Ook een Vrije Meid worden? Suzanne is in te huren als Vrije Mentor! Lees meer over haar Vrije Meid 1:1 Traject op SuzannevanDuijn.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *