Interview: Naomi Kidjo (33) lanceerde haar eigen merk LANOMI 1


Naomi Kidjo van Lanomi @ Broei, Utrecht

Ondernemer Naomi Kidjo (33) uit Houten zegde na tien jaar dienstverband haar baan op en begon haar eigen label: LANOMI. Wat, waarom en hoe lees je vandaag op Artikel255.nl!

Op Artikel255.nl houden we wel van positieve, inspirerende vrouwen. En zeker als ze van ondernemen, reizen én eten houden! Hou jij daar ook van? Dan zal het verhaal van Naomi Kidjo jou zeker inspireren. De Utrechtse met Indonesisch-Surinaamse roots zegde na tien jaar dienstverband haar goede baan op om haar eigen merk LANOMI te beginnen. En dat is slechts het begin! Ik interviewde Naomi over haar beslissing voor zichzelf te beginnen, hoe ze dat heeft gedaan en wat we allemaal nog van haar en LANOMI gaan zien.

1. Even voor de beeldvorming: wat is LANOMI? 

Naomi: “LANOMI, gelanceerd in mei 2016, is afgeleid van mijn naam Naomi, met de focus op vrouwen (‘la’). De producten die ik onder de naam LANOMI aanbied zijn ‘Dutch design met een Europese touch’. De ontwerpen zijn van mij, de materialen komen uit Italië en het produceren gebeurt bij familiebedrijven in Litouwen. Het resultaat: kleding, tassen en officeproducten voor de ambitieuze vrouw dit zichzelf durft te zijn. Deze vrouw kan bij LANOMI Works terecht voor alles wat zij nodig heeft voor haar carrière: van een mooie jurk tot een nette tas en leren notitieboek. De andere LANOMI-labels, zoals LANOMI Travel en LANOMI Food, zullen later worden uitgerold.”

Het logo van LANOMI

2. Hoe zag je loopbaan eruit vóór LANOMI? 

“Hoewel ik al lang wist dat ik ooit iets voor mezelf wilde beginnen, heb ik me de afgelopen tien jaar volledig gegeven in mijn diverse rollen bij Adecco, waar ik als consultant ben gestart en in tien jaar tijd ben doorgegroeid naar branchmanager. Ik had echt een toffe baan, vol snelheid, dynamiek, authentieke mensen. Mede doordat ik mezelf echt ‘Adecco voelde’, duurde het even voor ik er klaar voor was iets voor mezelf te beginnen. Vorig jaar wist ik het: LANOMI was geboren!”

3. Hoe ben jij je eigen merk begonnen?

“Omdat ik alleen dingen wil doen die ‘echt mij’ zijn, kwam ik al snel bij personal branding uit. Ik wilde een bedrijf neerzetten en producten gaan verkopen die ‘helemaal Naomi’ zijn. Ik ben een maand alleen naar Thailand gegaan om onbegrensd te dromen. Al heb ik ook rationeel gekeken: waar is ruimte in de markt? Gespecialiseerde merken zijn er genoeg! Daarom besloot ik het breed in te steken: allerlei LANOMI -lijnen met LANOMI -producten voor de ambitieuze vrouw. Ik nam mijn businessplan erg serieus, maakte concrete doelen en ben toen ‘gewoon gaan doen’. Ik wist niet alles, maar met hard werken kun je een hoop voor elkaar krijgen. Begin te bellen, ga eens koffie drinken met interessante mensen, praat met winkeliers, maar ook: volg je intuïtie. Mensen die je scherp houden zijn fijn, maar als je door onzekerheid een andere beslissing maakt, gaat het vaak fout.”

Foto: Marriet Moms

4. Met wie werk je samen? 

“Voor ik een stapel dure tickets koop om allerlei bedrijven af te gaan, leg ik eerst contact via internet. Dan plan ik afspraken in met de kanshebbers en maak ik één reis waarin ik bij die bedrijven langs ga. Dat scheelt tijd en geld. Op een internationale expositie in Hong Kong heb ik met veel bedrijven van over de hele wereld gesproken, maar al snel wist ik dat ik LANOMI in Europa wilde ontwikkelen. Ik ben een Nederlander en dus Europees, dus mijn eigen merk moet dat ook ademen. En ik ben een familiemens dat gelooft in hard werken en werken vanuit je passie, dus ik werk voor LANOMI alleen samen met familiebedrijven die werken vanuit hun ambacht en passie hebben voor wat ze doen. Doordat zij ook werken vanuit hun passie, gaat dit goed samen. In Nederland werk ik onder andere veel samen met AGN Business Internet in Nijmegen. Zij weten alles van e-commerce, SEO, grafisch design, etc. In de toekomst zou ik graag een heel team om me heen verzamelen, maar voor nu doe ik het nog allemaal zelf. Al heb ik wel een sterk netwerk. Ik heb heel slimme vriendinnen, van een notaris en accountant tot designers. Ik ben 100 procent geïnspireerd door anderen, zeg ik altijd.”

5. Wat is je toekomstplan voor LANOMI? 

“Ik ben gelanceerd met een uniek product: de collectie double wear jurken die je aan twee kanten kunt dragen. De tassen, notebooks, sleeves en riemen komen er in augustus aan. Naast de LANOMI -producten wil ik op den duur ook diensten gaan aanbieden. Van styling-advies tot het geven van workshops, bedrijfsuitjes en een heuse LANOMI -foundation voor startende ondernemers. Ik geloof wel in groot dromen, ja!”

Een LANOMI-tas

6. Heb je een wijze levensles voor de lezers van Artikel255.nl? 

“Jouw lezers hebben de antwoorden zelf!” Ik vind dat mensen meer verantwoordelijkheid moeten nemen om iets met hun eigen talenten te doen! Dat is geen verantwoordelijkheid van de maatschappij, maar van jezelf. Ontdek je talenten en maak daarmee je eigen geluk. En omgeef jezelf met mensen die je energie geven in plaats van energie zuigen, dat scheelt zoveel!”

7. Laatste vraag: wat heb jij met reizen en eten?

“Ik ben dol op eten! Het was dit (LANOMI, red.) of een foodtruck beginnen, haha. En wat reizen betreft: het is zo’n rijkdom om te reizen. Het is naast je gezondheid de beste investering die je voor jezelf kunt doen, denk ik. Ik heb nog nooit iemand gesproken die spijt had van een reis. Wel van een aankoop van een product (maar niet die van LANOMI , haha). De wereld is groot, maar probeer zoveel mogelijk te zien!”

Blijf op de hoogte van LANOMI via de Facebook-pagina. Jouw verhaal ook op Artikel255.nl? Mail naar info [at] suusjehq.nl. 

Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne mede-eigenaar van PR-bureau Snappr en schreef zij het boek Work Hard Travel Harder. Ook een Vrije Meid worden? Suzanne is in te huren als Vrije Mentor! Lees meer over haar Vrije Meid 1:1 Traject op SuzannevanDuijn.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een gedachte over “Interview: Naomi Kidjo (33) lanceerde haar eigen merk LANOMI

  • Carmen Nelstein

    Geweldig inspirerende woorden door een zeer inspirerende vrouw! You go, girl! Ik geloof in jou. The sky is the limit, Naomi voor jou en Lanomi! ✨

    Carmen Nelstein