SuusjeHQ 1,5 jaar: hoe is het fulltime ondernemerschap mij vergaan tot nu toe? 3


Mijn nieuwe visitekaartje voor SuusjeHQ (ontworpen door Inge Rosenbaum)

 

Hoera, mijn eigen bedrijf SuusjeHQ bestaat alweer anderhalf jaar! Wat heb ik in die tijd allemaal gedaan en voor welke klanten? En zit er een stijgende lijn in mijn omzet?

 

Aanstaande dinsdag 1 augustus ben ik officieel anderhalf jaar fulltime ondernemer. Officieus vier ik deze maand al mijn ‘jubileum’. Ik begon namelijk eigenlijk in januari 2016 al serieus aan mijn eigen bedrijf SuusjeHQ (maar werkte die maand nog twee dagen per week in loondienst bij mijn laatste werkgever). Tijd om terug te blikken op mijn eerste anderhalf jaar als fulltime ondernemer.

 

In deze blog vertel ik je het volgende:

  • Wat deed ik de afgelopen anderhalf jaar?
  • Wie waren mijn grootste klanten?
  • Wat doet SuusjeHQ nu allemaal?
  • Hoe ontwikkelt mijn omzet zich?
  • Wat deed Team SuusjeHQ?
  • Wat wordt de focus voor komende periode?

 

Ansichtkaart SuusjeHQ

 

Wat deed ik de afgelopen anderhalf jaar?

De afgelopen anderhalf jaar (en mijn eerste anderhalf jaar als fulltime ondernemer) werkte ik voor tientallen opdrachtgevers. DEze opdrachtgevers kwamen uit uiteenlopende branches, zoals legal, travel, fashion, media, tech, food en happiness. Dat klinkt misschien raar, maar gezien mijn turbulente carrière voordat ik begon met ondernemen is het eigenlijk niet zo vreemd dat ik zoveel verschillende opdrachtgevers had. Ik werkte hiervoor immers in de branches legal, fashion/media en tech en heb al jaren mijn eigen travelblog (en reisverslaving). De werkzaamheden voor mijn klanten bestonden vooral uit pr- en content-werkzaamheden, zoals het schrijven van blogs en social mediateksten, het opstellen van pr-plannen en het uitvoeren daarvan.

Daarnaast groeide ook het aantal spreek-gerelateerde opdrachten. Ik ging lesgeven bij SRM, werd meerdere keren ingehuurd als spreker en organiseerde zelf het event De Reislustige Freelancer.

Tot slot is ook mijn blog een groeiend ‘verdienmodel’ van SuusjeHQ. Ik schreef de afgelopen anderhalf jaar (en al langer) consequent drie blogs per week en groeide qua bezoekers en volgers op social media, qua advertenties en qua persreizen.

 

Wie waren mijn grootste klanten?

Mijn grootste klanten – die je vast wel eens voorbij hebt zien komen op mijn kanalen – waren de afgelopen anderhalf jaar onder andere Rondreis.nl (TND Media), Ebruze, SRM, Miss Legal (en de andere bedrijven van Karina Holwerda), 365 Dagen Succesvol, USP Marketing & PR, CP2 Field Marketing, More Than Mayo, Parkvakanties.nl (Taekema Ventures) en – sinds kort – Better Places. Ook mijn eigen events leverden best wat omzet op. Hoera!

N.B. Ik werk momenteel niet meer voor al deze klanten.

 

Wat doet SuusjeHQ nu allemaal?

Eigenlijk komt er op zes verschillende manieren geld binnen.

  1. PR-werk
  2. Content-werk
  3. Lesgeven via SRM
  4. Eigen events
  5. Andere spreekklussen
  6. Mijn blog Artikel 2.55

 

Verdienmodellen SuusjeHQ

 

Hoe ontwikkelt mijn omzet zich?

Hieronder een grafische weergave van mijn omzetontwikkeling van juli 2015 (toen ik nog in loondienst was) tot en met juni 2017. Ik begon 1 februari 2016 dus officieel fulltime met SuusjeHQ. Sinds november 2016 schakel ik regelmatig de hulp van Team SuusjeHQ in.

N.B. Ik heb mijn omzet in euro’s zwart gemaakt omdat ik dit liever niet hier deel. Maar dan hebben jullie een idee van mijn omzet nu ten opzichte van mijn eerste jaar en ten op zichte van vóór ik fulltime ondernemer was.

Omzetontwikkeling SuusjeHQ

 

Wat deed Team SuusjeHQ?

Onze digital nomad Imke werkte vanaf december 2016 vanuit Latijns-Amerika. Imke hielp mij onder andere met contentproductie en blogde voor Artikel 2.55. Haar blog over haar carrièreswitch werd het best gelezen. Ook gaf Imke mij Spaanse les vis Skype. Handig voor als ik straks richting Panama vertrek!

Inge hielp mij eveneens met contentproductie, maar ook met mijn event De Reislustige Freelancer en met design. Zo ontwierp ze mijn mediakit en nieuwe visitekaartjes en ansichtkaarten van Artikel 2.55 en SuusjeHQ. Inge ging voor Artikel 2.55 op persreis naar Utrecht en Parkstad en bezocht de Vakantiebeurs. Haar best gelezen blog was ‘Acht levenslessen van een thirtysomething‘.

Deisy hielp me naast contentproductie eveneens met pr-klussen. Ook ging ze op persreis voor Artikel 2.55, naar Zeeland. Haar best gelezen blog so far is het interview met zichzelf.

Linda – wat minder op de voorgrond want ‘gewoon’ een fulltime baan in loondienst – helpt mij in drukke tijden met contentproductie voor een paar van mijn klanten.

 

Team SuusjeHQ

 

Waar ligt de focus voor komende tijd?

Eigenlijk vind ik alle zes de manieren waarop ik nu mijn geld verdien hartstikke leuk. Maar mijn echte focus zal liggen op het volgende:

  • PR- en contentklussen voor wereldse bedrijven en ondernemers (travel en social enterprises)
  • Lesgeven en spreekklussen op het gebied van content en pr, evenals mijn eigen carrière en locatieonafhankelijk werken
  • Mijn eigen events (De Reislustige Freelancer met Jessica en mijn pr-workshop voor ondernemers)
  • Artikel 2.55: volop bloggen, vloggen en social media

 

Visitekaartje voor Artikel 2.55

 

Mijn hogere doel(?)

Zoals al eerder aangegeven in deze video zou ik met mijn kwaliteiten/talenten, ervaring en ambities graag meer betekenen voor de wereld. Ik zou graag een steentje bijdragen aan een betere wereld, al is het maar een kleintje. Ik vind het voor nu erg leuk dat ik bedrijven met een mooie missie ondersteun, en hun missie daarmee onder de aandacht van meer mensen kan brengen. Ook vind ik het tof om anderen te inspireren hun dromen na te jagen, eventueel een carrièreswitch te makeen en voor zichzelf te beginnen. Leuker werken en meer reizen – eventueel als digital nomad als je dat wilt – dat wil ik iedereen aanraden!

Heb je tips en ideeën hoe ik meer zou kunnen bijdragen aan een betere wereld, zowel qua milieu/klimaat als qua mensenrechten, ontwikkelingshulp, sustainabilty?

 

Zo. Dat was het dan: het Grote Anderhalf Jaar Overzicht. Wat vond je ervan? Wist je wat ik zoal deed of is dit compleet nieuw voor je? En hoe had jij verwacht dat mijn omzet zich had ontwikkeld de afgelopen anderhalf jaar?

 

Volg Artikel 2.55 op Facebook. Volg mij persoonlijk op Instagram en YouTube. Ook mijn bedrijf SuusjeHQ heeft een eigen Facebook-pagina en Instagram-account. Kijk voor meer info op www.suusjehq.nl of mail naar info[at]suusjehq.nl.


About Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op Artikel255.nl. Naast haar blog is Suzanne sinds 2016 zelfstandig pr-adviseur en inspireert zij anderen om ook hun dromen na te jagen. Kijk voor meer informatie over pr, content en lifestyledesign op www.suusjehq.nl.


Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

3 thoughts on “SuusjeHQ 1,5 jaar: hoe is het fulltime ondernemerschap mij vergaan tot nu toe?

  • Ellen Huizenga

    Ik ben je gaan volgen via de Marketing Chicks volgens mij, maar vind het altijd tof om te zien dat mensen de stap nemen om fulltime voor zichzelf gaan werken én dat ze dan ook daadwerkelijl er van kunnen leven! Heel inspirerend. Leuk om te lezen hoe je dat doet en wat je nu precies doet 🤗 ik wens je veel succes verder!!

  • Aneta

    Allereerst van harte met het anderhalf jaar bestaan van je bedrijfje. Wat een leuke dingen doe je. Als ondernemer is het fijn als je doelen hebt, anders blijft het stil staan en kom je nergens. Leuk om te lezen hoe je alles doet. Groetjes

    • Suzanne

      Thanks Aneta! Wat doe jij? 🙂 En wat zijn jouw doelen? Ben benieuwd! Ik mekr dat het opschrijven en uitspreken (dankzij mijn blog) zeker helpt om verder te komen ja!