6x Confessions van een gevorderde ondernemer


Suzanne (foto: Fleur Joesten)

 

Net als je je eerste jaar als ondernemer overleefd hebt, doen zich weer nieuwe problemen voor. Dit zijn de zes struggles waar ik in mijn tweede jaar als ondernemer mee kamp.

 

Als startende ondernemer krijg je een hoop voor je kiezen. Je wilt een website bouwen, een zakelijke rekening openen, je administatie goed doen en het allerbelangrijkste: klanten vinden. Tijdens je eerste jaar als ondernemer (en de tijd daarvoor) leer je zóveel nieuwe dingen dat je dolblij bent als je je boekjaar afsluit. Zo, dat was dat. Of toch niet? Na het onzekere, leerzame en gelukkig succesvolle eerste jaar leerde ik dat je als ondernemer in het tweede jaar weer met nieuwe ‘problemen’ te maken krijgt. Ik zet mijn zes struggles op een rijtje.

 

1. Focus op de juiste klanten

Tijdens mijn eerste jaar als ondernemer zei ik bijna tegen alles ‘ja’. Ik wilde immers geld verdienen, mond-tot-mond-reclame bewerkstelligen en moest toch ergens beginnen. Zo was ik in het begin nog beschikbaar voor juridisch advies(!), werkte op de social mediaredactie van VROUW.nl, maakte foto’s tijdens promo-acties van Emmi Caffè Latte en hielp uiteenlopende kleine ondernemers met hun pr.

Inmiddels weet ik iets beter waar mijn focus ligt: op wereldse bedrijven, dus ondernemingen die ‘iets’ doen met travel en/of sociaal ondernemen. Bedrijven als Rondreis.nl, Better Places, AirHelp, August&July en Social Impact Factory Utrecht dus! Nog steeds niet super concreet, maar ik vind het fijn dat ik in ieder geval iets meer focus heb. Ik heb nu ook de luxe om ‘nee’ te zeggen en alleen te werken voor écht leuke klanten. Superfijn!

 

2. Focus op de juiste werkzaamheden

Toegegeven: mijn werkzaamheden zijn nog steeds erg gevarieerd. Maar juridisch advies? Dat geef ik niet meer. Ook weet ik dat ik me niet meer puur wil bezighouden met de uitvoering van social media van klanten, noch ben ik in te huren als random copywriter. Mijn focus ligt op pr en content. Ik help bedrijven dus met hun exposure en reputatie door middel van media-aandacht en steengoede eigen content. Bloggen doe ik graag; voor social media stel ik alleen nog plannen op. Mijn workshops, lesgeven en spreekklussen ‘beperken’ zich ook tot deze onderwerpen. Al praat ik ook graag over mijn carrièreswitch, voor mezelf beginnen en werken als digital nomad.

Bottomline: ik doe niet alles meer, weet beter wat ik kan en wil en zeg nee als iets niet in mijn straatje past. Of ik besteed het uit!

 

3. Omzetgroei

Tja, overleven is één ding, maar lukt dat eenmaal, dan wil je daarna natuurlijk je omzet verhogen en iets ‘relaxter’ leven. Ik in ieder geval wel. Mijn eerste maanden als ondernemer sprong ik een gat in de lucht bij 2.000 euro omzet. Nu streef ik toch wel naar het dubbele. Er gaan nog kosten af, er moet nog belasting betaald worden en wellicht iets worden gespaard. Wat je overhoudt is een fijn salaris. Maar hoe verhoog je die omzet? Hoewel ik er natuurlijk hard voor heb gewerkt, ging dat bij mij gelukkig ‘redelijk vanzelf’. Lees hier mijn uitgebreide blog over hoe ik mijn omzet verhoogde met 60 procent.

 

4 . Een team samenstellen

Als het goed is groeien je werkzaamheden en daarmee je omzet tijdens je eerste jaar als ondernemer. En voor je het weet kom je om in het werk en kan je het eigenlijk niet eens meer in je eentje aan. Dan is het tijd (of beter: doe het iets eerder al) om anderen in te gaan huren. Ik zag in november 2016 een ‘golf’ aankomen en ging op zoek naar een freelancer. Dat werden er meerdere: Team SuusjeHQ was geboren. Met een team ben je flexibel en kan je snel opschalen als je veel werk hebt. Bovendien is het heel leuk om te sparren en een teamgevoel te hebben. Thanks toppers! Lees hier hoe ik mijn team samenstelde.

 

5. Een werkplek huren

Tijdens mijn eerste jaar als ondernemer vond ik het maar wat lekker dat ik thuis kon blijven en van achter de keukentafel mijn werk kon doen. Bovendien bespaarde dit me de kosten van een kantoor. Maar na anderhalf jaar thuiswerken begon ik die woonkamer toch wel zat te worden. Ik heb thuis geen echt bureau en daarbij had ik moeite mijn werk/privébalans te handhaven. En dus ging ik op zoek naar een werkplek. Niet te duur graag, niet te ver weg en vooral: een fijne, sfeervolle en lichte werkplek. Ik vond dit alles in SIF; de Social Impact Factory Utrecht, waar ik sinds begin augustus ongeveer twee dagen per week werk. De overige dagen van de week heb ik afspraken buiten de deur, werk ik alsnog thuis of in een café of ben ik op reis 😉

 

6. Een Nieuw Groot Doel

Zoals je hebt kunnen lezen heb ik bovenstaande vijf struggles redelijk kunnen oplossen. Ik voel me dan ook wel op mijn plek; alsof ik de grootste drempels als startende ondernemer heb overwonnen. Of ik het ‘inmiddels onder de knie heb’. Het loopt. Tegelijkertijd word ik hier super onrustig van. En nu? Dat vroeg ik mijzelf de laatste maanden geregeld af. Ik ga ondertussen lekker door met leuke klanten, toffe werkzaamheden, werk bij een leuk kantoor, werk samen met een leuk team. Maar wat is mijn nieuwe uitdaging? Wat is mijn stip op de horizon? Waar werk ik naartoe? Ik weet het even niet meer.

Ik vertrouw erop dat ik vroeg of laat ‘opeens’ weet wat het is en voel dat ik dáárvoor moet gaan. Tot die tijd blijf ik gewoon doorgaan met mijn huidige werkzaamheden, klanten, team en werkplek.

 

Herken jij je in mijn zes struggles tijdens mijn tweede jaar als ondernemer? Hoe heb jij jouw nieuwe doel gevonden? 

 

Volg Artikel 2.55 op Facebook. Volg mij persoonlijk op Instagram en YouTube.

 

Share

About Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op Artikel255.nl. Naast haar blog is Suzanne sinds 2016 zelfstandig pr-adviseur en inspireert zij anderen om ook hun dromen na te jagen. Kijk voor meer informatie over pr, content en lifestyledesign op www.suusjehq.nl.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *