Zes tips voor de perfecte werk-privé-balans 2


Happy @ work
Steeds meer jongeren hebben last van een burn-out. Kan de nieuwe generatie niets meer aan? Of leggen we de lat gewoon hoger? Met deze tips houd je de juiste balans tussen werk en privé. 
Maar liefst een op de zeven werknemers krijgt last van een burn-out. Dat is geen aanstelleritis: stress is de belangrijkste oorzaak. Mensen met een burn-out ervaren zoveel stress van hun werk -bijvoorbeeld door werkdruk, een groot verantwoordelijkheidsgevoel, perfectionisme en baanonzekerheid – dat ze lichamelijk en geestelijk uitgeput zijn. Werknemers met een burn-out, overigens steeds jonger, trekken vaak te laat aan de bel, waardoor zij vervolgens gemiddeld 189 dagen thuis zitten. Het is dan ook zaak om een burn-out te voorkomen. Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar wil (misschien juist daarom) graag mijn eigen tips met jullie delen.
Werk is maar werk
Natuurlijk moet er geld verdiend worden. En kan werk hartstikke leuk zijn. En moeten wij vrouwen lekker onafhankelijk kunnen zijn. Maar onthoud een ding: werk is maar werk. Er sterven mensen in de wereld aan hongersnood, oorlogen en andere ellende. Laten we eerlijk wezen, jouw werk is een stuk minder belangrijk dan de meeste problemen op deze aardbol. Wat is het ergste dat er kan gebeuren als jij je werk die dag niet afkrijgt? Juist. Life is short, geniet ervan!
Houd orde
Orde zorgt voor een stuk minder stress dan chaos, althans bij mij. Houd dus niet alleen je bureau netjes, maar zeker ook je hoofd. Zelf maak ik elke dag een to-do-lijstje van wat er moet gebeuren. Vervolgens kijk ik wat de meeste prioriteit heeft en ga daarmee aan de slag. Vaak begin ik ’s morgens gestrest aan het lijstje, maar blijk ik het prima af te kunnen krijgen. Niets aan de hand dus! Stress is echt vaak nergens voor nodig.

Pinterest-quote’tje
Zorg dat je echt vrij bent
Eindelijk, weekend! Maar wie op haar vrije dag nog met werk in haar hoofd zit, kan niet echt van het weekend genieten. Laat staan als je in het weekend nog aan de slag gaat ook. Doe dat laatste dan ook zeker niet, tenzij het écht niet anders kan. Een spoedgevalletje in de PR bijvoorbeeld. Echt vrij kunnen zijn betekent ook niet je mail lezen en zorgen dat je alles af hebt dat af moest zijn. Niet te veel werk aannemen dus (trek grenzen en zeg nee). Mensen met een vrije dag doordeweeks doen er goed aan hun collega’s en klanten goed op de hoogte te stellen van hun afwezigheid.
Doe wat leuks
Wie uiteindelijk echt vrij is moet daar natuurlijk ook van genieten. Want als je niets meer naast je werk doet, leef je echt alleen nog om te werken. Ook zorgt deze afleiding ervoor dat je even niet aan kantoor denkt. Te veel leuke dingen doen kan er echter weer toe leiden dat je maandag helemaal gesloopt weer aan je werkweek moet beginnen. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Balans is – zoals altijd – key!
Multi-tasken is vaak stressverhogend en niet efficiënt!
Het nieuwe werken
Hoewel het nieuwe werken ook juist een valkuil kan zijn (lees: altijd aan het werk), blijkt de mogelijkheid om thuis (of op locatie) te werken van positieve invloed te zijn op het voorkomen van een burn-out. Werknemers (of freelancers) voelen zich zelfstandiger en zijn meer flexibel. Ze kunnen hun privéleven beter combineren met werk en zijn hierdoor minder gestrest. Ook minder reistijd en minder stressvolle momenten met collega’s dragen bij.
Luister naar jezelf
Lekker cliché, maar luister vooral naar jezelf. Als jij weet dat je snel stress hebt, kun je misschien beter niet voor een stressvolle functie kiezen. Houd ook goed in de gaten of je stressniveau niet hoger en hoger wordt, want wie eenmaal een echte burn-out te pakken heeft, is verder van huis. Ken je grenzen en maak deze ook duidelijk aan collega’s. En houd je aan die grenzen! Iedereen is anders, en de lat van de ander kan hoger of lager liggen dan die van jou. Tot slot: een leuke baan maakt veel goed. Tijd voor een carrièreswitch?
Ken jij veel mensen die een burn-out hebben gehad? Hoe houd jij je stressniveau in toom?
Share

Over Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op VrijeMeid.nl. Naast haar blog is Suzanne mede-eigenaar van PR-bureau Snappr en schreef zij het boek Work Hard Travel Harder. Ook een Vrije Meid worden? Suzanne is in te huren als Vrije Mentor! Lees meer over haar Vrije Meid 1:1 Traject op SuzannevanDuijn.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 gedachten over “Zes tips voor de perfecte werk-privé-balans

  • Sheila

    Ik ben sowieso geen stresskip. Komt misschien ook doordat ik makkelijk nee kan zeggen en bewust 32 uur werk. Nu 24 ivm ouderschapsverlof. Het nieuwe werken is iets wat bij ons heel erg speelt. Relaxed vind ik dat. Als het me beter uitkomt dan werk ik thuis (bijvoorbeeld als het gaat regenen en ik met de motor moet). Of ik ga ergens anders zitten bij bepaalde werkzaamheden. Fijn als dat kan.