Dit is wat ik leerde op Girlboss Rally in Los Angeles


Foto door Daisy de Pater / Daisy Fotografie

 

Eind april vond in LA de Girlboss Rally plaats, een conferentie voor ondernemende vrouwen, georganiseerd door Sophia Amoruso. Ik was erbij en stak wat op.

 

Eind april was ik een week in Los Angeles. Reden van de trip? Girlboss Rally, een conferentie voor ambiteuze, ondernemende vrouwen. De conferentie werd georganiseerd door ‘Girlboss’ Sophia Amoruso (van het boek Girlboss en webshop Nasty Gal) en ik wilde er graag bij zijn. Misschien heb je mijn artikel voor Marie Claire over de Girlboss Rally al wel gelezen? Daarin deel ik de bad ass tips die ik kreeg tijdens de Rally. In dit blogje blik ik nogmaals terug en vertel je wat ik zoal leerde op de Girlboss Rally in Los Angeles.

 

Met Lucia naar Venice

Op dinsdag 24 april vlieg ik samen met Lucia – die ik ken van Nomad Cruise – naar Los Angeles. Na een prima vlucht komen we diezelfde dag nog aan in de stad van de mogelijkheden en pakken we een Ubertje naar onze Airbnb in Venice. Bizar om hier zo snel te zijn! Het is lekker weer en we wandelen onze jetlag er soort van uit tijdens een rondje Venice. Gelukkig hebben we nog vier nachtjes om bij te komen voor de Girlboss Rally plaatsvindt, op 28 april. En Los Angeles te (her)ontdekken natuurlijk! Zo leuk!

-> Lees hier mijn blogje met hotspots in Venice!

 

Met Lucia op de Santa Monica Pier

 

Girlboss Rally: wat heb ik ervan geleerd?

Zaterdag 28 april is het dan zo ver: de conferentie! En laat ik het maar meteen zeggen… Om eerlijk te zijn vond ik Girlboss Rally een klein beetje tegenvallen qua inhoud. Ja, het was een fantastische happening met toffe sprekers, geweldig interieur en een hele hoop enthousiasme. Maar sommige presentaties gingen niet erg diep en veel ‘talks’ waren eigenlijk panels waar de sprekers (oppervlakkig) met elkaar in gesprek gingen en (hierdoor?) niet echt de diepte in gingen. Ik miste inspirerende verhalen, heerlijke steengoede Amerikaanse presentaties en supertips voor mijn nieuwe online cursus. Wat ik wel heb geleerd is het volgende.

 

Vrouwelijke ondernemers-top = women empowerment

Iets dat ik me eerder niet realiseerde, maar wat natuurlijk helemaal waar is. De vrouwelijke ondernemerstop is ook de feministische top. Het zijn (o.a.) deze vrouwen die de weg vrij maken voor andere vrouwen, die het ‘glazen plafond’ doorbreken, die het ‘normaal’ maken dat er ook vrouwen in hoge functies zitten. De conferentie ging dan ook net zo goed over women empowerment als over hoe je een succesvolle business bouwt. Het één kan niet zonder elkaar! Interesting, niet?

 

Girlboss Rally 2018

Netwerktip van een echte baas

Een grappig advies kwam van Sophia Amoruso herself. Volgens de oppergirlboss moet je conferenties vooral benutten om te netwerken, om de juiste mensen te leren kennen en contacten te leggen. Skip dus (een aantal van) de presentaties en focus je op de andere bezoekers. Al is dit voor Sophia wellicht anders dan voor meiden zoals ik. Ik wil wel degelijk nog geïnspireerd worden, terwijl Sophia dat misschien niet meer nodig heeft.

 

Netwerken met Dutch Girlboss Paulien

Gebruik je stem

Dit hoorde ik al eerder op Nomad Cruise, maar het was fijn het bevestigd te krijgen tijdens Girlboss Rally: use your voice. To do good! Je stem is een krachtig middel dat je kan inzetten om je verhaal te vertellen, om mensen aan te sporen, om verandering teweeg te brengen. Daarom vind ik het tegenwoordig misschien wel net zo leuk om te vloggen en te presenteren als te bloggen. Volgens Lizzie – geboren met een behoorlijk lichamelijk afwijking en daardoor veel gepest – kost het soms maar één persoon om iets te zeggen. Om voor iemand op te komen. Om iets te veranderen. Dus laten we die stem gewoon wat vaker inzeten – voor iets goeds.

 

Quotes

 

Vier jezelf!

De leukste spreker vond ik Bozoma Saint John, een vrouw vol energie en zelfvertrouwen die tegelijkertijd dondersgoed weet hoe ze overkomt en wat ze doet. De conclusie van Bozoma’s verhaal was dat we onszelf – vrouwen maar ook mannen – eens wat meer moeten vieren. Vier je successen. Claim je successen. Hoezo team spirit? Jíj bent soms verantwoordelijk voor dat ene succes. En dat mag je laten weten. Mensen die dit arrogant vinden of vinden dat je teveel successen viert, moeten nodig eens wat meer eigen successen vieren. Het gaat er niet om dat je jezelf beter moet vinden dan anderen (helemaal niet). We moeten allemáál successen vieren! Dus let’s celebrate you too! Wat ik ook erg mooi vind is dat Bozoma ‘goed zijn in je werk’ uiteraard voorop stelde. Vrouw, man, zwart of wit, uiteindelijk moet je het wel waar kunnen maken. Amen!

 

Angle-muurtje

Ook girlbosses hebben balans nodig

Balans was een hot topic op Girlboss Rally, en ook op Artikel 2.55. Een goede balans houden tussen werk en privé, drukte en rust, tussen carrièrevrouw en moeder/vriendin/dochter/etc. is super belangrijk. Ook als je Sophia Amoruso of Gwyneth Paltrow bent. We kunnen het simpelweg niet allemaal tegelijk, dus wee gefocust op waar je mee bezig ben en wissel al je ‘rollen’ af. Op lange termijn zal je dit meer opleveren.

 

Sophia opent Girlboss Rally

Kinderen krijgen is challenging – maar hoeft een topcarrière niet in de weg te staan

Helaas is kinderen krijgen nog steeds de ultieme ‘un-equalizer’ aldus de sprekers op Girlboss Rally. Zodra vrouwen kinderen krijgen zijn zij degenen die vaak minder werken en meer zorgen. Al was het alleen maar omdat vrouwen niet tegelijkertijd kunnen werken en borstvoeding geven. Maar gelukkig weerhoudt dat talloze vrouwen er niet van de top te bereiken. Menig spreker op de Rally had één of meer kinderen. Het wordt dus misschien nog uitdagender als moeder, maar het combineren van moederschap en carrière is niet onmogelijk!

 

Feminism is a club for boys and girls

How to kickstart your ecommerce-business

Het is anno 2018 makkelijker dan ooit om je ecommerce-business te lanceren. Dankzij tools als Shopify en Google Analytics kan je binnen dagen lanceren en kan je je klant beter leren kennen dan ooit. Zelf vóór het inkopen kan je je klant al betrekken en vragen wat hij of zij liever zou kopen. Veel voorraad is niet meer nodig! Verder geen baanbrekende maar zeker wel nuttige tips:

  • Mooi beeld is de norm
  • Speel in op de unboxing trend: surprise people en verras met verpakkingen
  • Vraag testimonials en plaats deze op je site
  • Drive FOMO: praat al over je product voor de launch, creëer een (fake) wachtlijst
  • Vertel veel over jezelf: mensen kopen van mensen
  • Maak klantenservice zo laagdrempelig nodig (Whatsapp!)
  • Geef je afbeeldingen een naam, liefst van wat er te zien is. Goed voor SEO!
  • Influencers zijn the best: werk met ze samen, maak ze ambassadeur
  • Organiseer offline meetups en webinars voor meer online sales
  • Vraag de geboortedatum van je klant en verras op hun verjaardag
  • Verzamelen mensen om je heen met dezelfde droom
  • Dat je merk persoonlijk blijft, betekent niet dat je het alleen hoeft te blijven doen
  • Het gaat er niet alleen om wat je doet, maar ook om hoe je het doet
  • Integreer je cultuur in je merk, zoals bijvoorbeeld je afsluiting in de mail (‘reislustige groet). Hetzelfde geldt voor je out of office
  • Zeg vaker ‘nee’, of beter nog; ‘next year’. Met alleen maar ‘ja’ houd je geen focus
  • Perfection is the enemy of progress. Soms ga je te snel en gaat het mis, maar daar leer je van. En dat maakt je sterker! Do it before you’re ready ’cause you’re never ready
  • Spread the word: lang leve pr! Huur op het begin nog niemand in maar leer en doe het zelf (psst, heb je mijn online PR-cursus al gezien?)
  • E-maillijst belangrijker dan ooit, dus vraag om e-mailadressen in ruil voor iets leuks. Social media komen en gaan!

 

Aankleding en organisatie is minstens zo belangrijk als het programma van je event

Natuurlijk moet de inhoud goed zijn, maar de rest is het halve werk! We willen toffe Insta-muurtjes, lekker eten, goede wifi, netwerkmomenten, een kloppend schema, gratis goodies en weet ik wat nog meer. Dat maakt een event helemaal geslaagd. Ik merk het zelf ook met mijn workshops. Een Insta-proof locatie en lekker (en fotogeniek) eten maakt dat mensen meer over je event gaan delen en het beter ervaren. Toch blijft de inhoud het allerbelangrijkste. Daar mag je dus zeker niet op bezuinigen en zonder dat ga je het niet redden.

 

Met Lucia

 

Benadruk altijd dat je pers bent, dat opent deuren

Ben jij pers Dat opent deuren! Zo mocht ik- met vijf andere journalisten – Sophia Amoruso interviewen én kreeg ik de grootste goodiebag. BAM! Tip dus voor alle schrijvers onder ons: meld je aan als pers en creëer een groot en relevant publiek, zoals ik met Marie Claire deed. Dat kan je zo maar een interview met Sophia opleveren en dus speel je jezelf weer in de kijker, zowel op het event als bij het thuisfront. Bozoma zal trots op me zijn!

 

Met Sophia

 

Zou ik nog eens gaan?

Mensen vroegen me of ik nog eens zou gaan. Die vraag vraagt om een genuanceerd antwoord. Ik heb zeker geen spijt dat ik ben gegaan. De hele ervaring was het waard: een week in Los Angeles, de publiciteit die het mij heeft opgeleverd, mijn interview met Sophia, het enthousiasme en alle inspirerende sprekers. Mocht de Rally volgend jaar weer in LA zijn, dan weet ik dat ik niet weer ga. Heen en weer vliegen voor één dag vind ik geen optie, dus dat zou betekenen dat ik weer een week in LA ben. En dat heb ik nu wel ‘gezien’. Misschien als Girlboss Rally in een andere stad wordt gehouden, en dat mij de kans geeft een andere wereldstad te ontdekken, dat ik het wel doe. En voor alle mensen die nog niet zijn geweest én LA willen uitchecken: gáán! Je krijgt geen spijt!

 

Lijkt de Girlboss Rally jou een tof event? 

 

Volg Artikel 2.55 op Facebook. Volg mij persoonlijk op Instagram en YouTube.

Share

About Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op Artikel255.nl. Naast haar blog is Suzanne sinds 2016 zelfstandig pr-adviseur en inspireert zij anderen om ook hun dromen na te jagen. Kijk voor meer informatie over pr, content en lifestyledesign op www.suusjehq.nl.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *