SXSW Update: De laatste techtrends in travel & business 1



Vorige week was ik voor de derde keer op rij bij de SXSW Update van 3Sixtyfive. 3Sixtyfive is een influencer marketing agency dat elk jaar een ‘recap’ geeft van de trends tijdens congres/fextival SXSW in Austin, Texas. En ik praat jou weer bij! 

Ieder jaar worden in Austin, Texas de laatste trends op het gebied van online start-ups besproken. Dat gebeurt tijdens SXSW (spreek uit: South By South West), een congres annex festival waar bezoekers van het ‘Interactive’ deel zich helemaal te buiten kunnen gaan aan tech-trends, online start-ups en anders interactieve gadgets. Zo werden ooit Airbnb en Tinder gelanceerd tijdens SXSW, en we weten allemaal hoe dat is afgelopen.

Influencer marketing agency 3Sixtyfive uit Haarlem brengt al jaren een bezoekje aan SXSW in Austin, en organiseert naderhand een ‘SXSW Update’ voor hun klanten, pers en andere geïnteresseerden. En zo gebeurde het dat ik me donderdag 21 april in een zaaltje in Vreeland bevond.

Techtrends

SXSW is niet zomaar een techfestivalletje. President Obama(!) deed dit jaar de openingskeynote en benadrukte daarbij het belang om te blijven innoveren. Wie zich niet ontwikkelt staat straks buitenspel! Niets voor niets zijn de grootste en rijkste bedrijven tegenwoordig voor een groot deel pas opgericht na 2000. The old boys club is niet meer!

Enfin, welke techtrends signaleerde 3Sixtyfive dit jaar op SXSW?

1. Internet of Experiences
2. Artificial Smartness
3. The rise of bots and messaging

1. Internet of Experiences

Deze trend gaat over de verschuiving van tekst naar beeld. Twitter is ‘uit’, Instagram en Snapchat groeien nog steeds. Maar niet alleen het tonen van mooi beeld is hot. Beleving is niet meer genoeg. Het draait nu om ervaring! We gaan van passief naar actief, Virtual Reality is het nieuwe tvkijken. Volgens onderzoek van Goldmann Sachs zal VR de tv over tien jaar zelfs ingehaald hebben.

Er zijn al zat apps en start-ups die inspelen op deze trend. Zo zijn er apps waarmee je zelf virtual reality-beelden kunt opnemen, zoals Splash. VR zal echter niet social media gaan vervangen. Het wordt als ‘t ware een ‘extra laag’ over de huidige realiteit; een onderdeel van social media.

2. Artificial Smartness

Artificial intelligence betekent kunstmatige intelligentie. Robots zijn kunstmatig intelligent en worden steeds slimmer. In Japan opende vorig jaar al een hotel met alleen maar robots, maar ook in ons eigen landje hebben we slimme hotels waardoor er minder personeel nodig is. Hoelang nog voor we een robot aanschaffen om ons te helpen in het huishouden? Of we zelfs vrienden worden met robots?

Maar robots hoeven niet altijd ‘namaakmensen’ te zijn. Ook zelfrijdende auto’s zijn eigenlijk een soort robots. Comma.ai ontwikkelde een auto die vijf dagen ‘ingereden’ moest worden, en daarna zichzelf meer kon leren over autorijden naarmate de auto meer kilometers maakte. Robotica is geen kansberekening, het is leren van eerdere ervaringen. Tja, het zijn net mensen hè?

3. The rise of bots and messaging

Een tegenreactie op de enorme social mediahype van de laatste vijf jaar: darksocial. We zijn oversharing zat en zoeken meer de anonimiteit en persoonlijkheid op. Denk maar eens aan Snapchat, maar ook Facebook Messenger en Whatsapp groeien nog steeds hard. Deel jij ook vaker linkjes via deze persoonlijke apps, terwijl je die voorheen op Facebook deelde?

Bedrijven spelen in op deze messagingtrend door middel van ‘bots’. Bots zijn toepassingen binnen apps, zoals een samenwerking tussen KLM en Facebook Messenger. Via Messenger kan je tegenwoordig je KLM-vlucht wijzigen, of krijg je updates over inchecktijden of vertragingen. Bestellen we straks ook een Uber of Thuisbezorgd via Messenger denk je?

Nog meer VR

Na een uitgebreide uitleg van bovenstaande trends, was er nog een extra verdieping over virtual reality. Dat is, kortom, de belangrijkste ontwikkeling dit jaar (en de jaren die komen gaan). Bedrijven, ga iets doen met VR! En probeer vooral zelf het wiel niet uit te vinden. Goede 360 graden-camera’s en VR-brillen zijn er al genoeg. Het gaat om het bedenken van de jusite toepassingen en content!

Zo kan de muziekindustrie mensen via VR laten meegenieten met een concert of festival, kunnen toeristen met VR een rondvaart maken in Amsterdam, of komen mensen over hun pleinvrees heen door middel van VR-therapie. Tommy Hilfiger liet klanten met behulp van VR al meegenieten van hun modeshow. Zelf zie ik parachutespringen (of vliegen) met VR wel zitten!

Virtual reality in de reisbranche

In de reisbranche is Matoke Tours een mooi voorbeeld. De safarispecialist liet bezoekers op de Vakantiebeurs gorilla’s in Oeganda ontmoeten via VR! Maar ook een winkel, museum of andere reisorganisatie kan natuurlijk slim gebruik maken van VR. Let wel: VR gaat reizen heus niet vervangen. Wel kunnen bedrijven in de reisbranche consumenten beter keuzes laten maken over het invullen van hun reis door VR vooraf, denk ik.

Ook leuk: bedrijven kunnen samenwerken met influencers door deze influencers hun ervaring te laten opnemen via virtual reality. Op die manier kunnen de bezoekers/volgers van de influencers de reis of activiteit van de influencer helemaal mee-ervaren. Good to know: van elke dollar die je investeert in influencer marketing, krijg je er 6,50 terug! Samenwerken met influencers loont 🙂


Start-ups

SXSW Update werd traditiegetrouw afgesloten met het ‘Start-up Lijstje van Paolo’. Dit zijn de start-ups waar 3Sixtyfive-eigenaar Paolo Martorino de hoogste verwachtingen van heeft.

1. Anchor.fm, een soort Twitter voor audio-berichten.
2. Lily.camera, een drone die je blijft volgen via een tracker (outdoorbloggers, anyone?)
3. Comma.ai, de zelfrijdende auto zoals hierboven al beschreven.
4. Peach, een nieuw sociaal netwerk via Messenger.
5. Popup Playtoy, een app waarmee kinderen hun eigen kasteel kunnen ontwerpen en bestellen.
6. Splash, 360 graden filmen met een app voor je eigen VR-filmpje.
7. Prynt, een telefoonhoesje waarmee je direct je foto’s kunt laten printen als polaroid.

Bonus: Lyft is de nieuwe Uber, en Service is de ultieme on-demand-app.

Texas 2017?

Na deze SXSW wil ik weer nog een beetje liever naar Austin dan vorig jaar. En dan het liefst om SXSW 2017 bij te wonen natuurlijk. SXSW wordt ieder jaar in maart gehouden. De exacte datum is (mij) nog niet bekend. En anders wil ik sowieso eens naar Austin om daar als digital nomad te werken. Austin staat op plek 184 op NomadList. Niet erg hoog dus. Dit komt met name door de kosten van levensonderhoud (3.900 dollar per maand volgens NomadList). Broertje Dallas is wat dat betreft een stuk beter: het is de tweede Amerikaanse stad op NomadList (plek 8!) en de kosten voor levensonderoud vallen daar een stuk lager uit (2.200 dollar per maand).

Lees hier mijn verslagen van SXSW 2014 en SXSW 2015

Share

About Suzanne

Traveladdict, girlboss, digital nomad, happinessjunkie Suzanne begon in 2009 met bloggen. Vanaf april 2012 doet ze dat op Artikel255.nl. Naast haar blog is Suzanne sinds 2016 zelfstandig pr-adviseur en inspireert zij anderen om ook hun dromen na te jagen. Kijk voor meer informatie over pr, content en lifestyledesign op www.suusjehq.nl.


Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

One thought on “SXSW Update: De laatste techtrends in travel & business